Techniki badawcze

Techniki badawcze są realizowane za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi badawczych.Według T. Pilcha „narzędzie badawcze jest przedmiotem, służącym do realizacji wybranej techniki badań”[1].

Między techniką badań a narzędziami badawczymi istnieje różnica polegająca na tym, że:

a) technika badań oznacza czynność, konkretne, przemyślane działanie z wykorzystaniem adekwatnej do potrzeb i możliwości techniki badawczej (technik badawczych);

b) narzędzia badawcze zaś są przedmiotami, służącymi do technicznego gromadzenia informacji (materiałów z badań). Może to być, na przykład arkusz obserwacyjny, kwestionariusz ankiety, arkusz bądź kwestionariusz wywiadu. Jest to rozróżnienie podobne do stosowanego przez W. Goriszowskiego[2].

Nie wszystkie pozycje literatury w sposób wystarczająco przejrzysty opisują i rozróżniają metody, techniki i narzędzia badawcze. Nierzadko metoda nazywana jest techniką i vice versa. Ogólnie możemy jednak wyrażane na ten temat poglądy uporządkować w sposób, jak przedstawiono w tabeli 2.

Analiza wielu pozycji literatury podejmującej tę problematykę, pozwala – jak się wydaje – wyjaśnić przyczyny tych niejednoznaczności, odczytywanych czasami nawet przez studentów jako pomyłki, oraz znaleźć, tzw. wspólny mianownik łączący poglądy na ten temat różnych autorów.

Najogólniej biorąc sprawa sprowadza się do tego, że jeśli w badaniach wykorzystujemy więcej niż jedną z przedstawionych w tabeli 1. metod, to wówczas stają się one technikami badawczymi, a zastosowana metoda określana jest np. mianem sondażu diagnostycznego. Ma to miejsce wówczas, kiedy w badaniach posługujemy się, na przykład ankietą i arkuszem wywiadu. Jeśli natomiast w badaniach wykorzystujemy, na przykład tylko kwestionariusz ankiety, to możemy wówczas mówić o zastosowaniu metody ankietowej.

Tabela 1. Niektóre metody, techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane na potrzeby prac dyplomowych (próba klasyfikacji)

METODY Techniki Narzędzia   badawcze
ANKIETOWA ¨        ankiety audytoryjnej¨        ankiety indywidualnej

¨        ankiety pocztowej

▪ kwestionariusz ankiety
WYWIADU ¨        wywiadu sformalizowanego¨        wywiadu swobodnego

¨        inne

▪ arkusz wywiadu▪ dyspozycje do wywiadu

▪ inne

OBSERWACJI ¨        uczestniczącej¨        postronnej ▪ dziennik obserwacji▪ arkusz obserwacji
EKSPERYMETU ¨        jednej grupy¨        grup równoległych

¨        grup rotacyjnych

▪ wszystkie narzędzia   wykorzystywane w innych metodach
ANALIZYDOKUMENTÓW ¨        analizy ilościowej¨        analizy jakościowej

¨        inne

▪ arkusz analizy▪ programy komputerowe

▪ inne

INNE inne inne

Przedstawione wyżej metody, techniki i narzędzia badawcze są z powodzeniem wykorzystywane w badaniach na potrzeby prac dyplomowych o charakterze empirycznym.


[1] T. Pilch, Zasady badań… s. 116.

[2] Por. W. Goriszowski, Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 1996, s. 76.

About these ads
Kategorie: Prace dyplomowe | Tagi: | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme. Autor motywu: Contexture International.

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: